Fiskmassage och strandhäng

Sedan vi hördes sist har vi testat på något så exotiskt som fiskmassage. Och ja, det är precis så obehagligt som det låter. Små fiskar som biter på ens torra fötter, men det är bra lena nu efteråt iaf. Kittligare upplevelse får man leta efter!

Otres beach i Sihanoukville! Nu ska vi sätta oss på bussen mot Phome Penh för att sedan flyga vidare till Malaysia på tisdag och vidare till Bali på fredag! Hoppas ni har det kanon där hemma! Vi saknar er!

En kväll i Sihanoukville

Familjen
Vi körde vårat berömda korttrick. Lucas blev lite frustrerad.
Förkrök på rummet ("Nice hair! You look like Justin Bieber!").
Svettiga svennar
Avslutningsöl på piren. Vi har det gott!
Puss och kram, kyss och klapp

Lazy days

Vi hoppade på nattbussen till Sihanoukville och efter många guppiga timmar var vi äntligen framme i Kambodijanernas (stavning?) semesterparadis. När vi planerade vår tripp trodde vi aldrig att vi skulle färdas någon längre sträcka i buss, men i många fall är det både enklast och billigast! Vi har hyllat den förut och vi gör det igen, vad vore vi utan vår älskade åksjuketablett!
Här i Sihanoukville har vi hittat ett kanonbra hotell som ägs av en danska. Trots att Emma är halvskåning så förstår vi ungefär lika mycket som under Görans geografilektioner. Alla fyra (inatt va vi fem, en söt liten ödla som kröp över Lannemyrs kudde) bor i ett rum som är väldigt stort och fräscht.

Hotellets pool, som vi utnyttjar flitigt.

På dagarna gör vi inte mycket för världsfreden, utan ligger mest och göttar oss! Igår testade vi på att dra upp håret på benen med hjälp av en tråd. Emma breskriver situationen som tortyr medan Emelie va lite hårdare i detta sammahang och tyckte inte det gjorde lika ont! Under dagarna på stranden får vi gång på gång höra allt från hur håriga armar vi har (monkeygirls) till hur stora rumpor våra rumpor har! Som ni hör är strandförsäljarna riktiga charmtroll, men de amerikanska soldaterna som bor på hotellet visar iaf intresse!
Hoppas ni har det kanonbra där hemma, vi saknar er! BAMSEKRAMAR

Angkor W(h)at

Som de kulturnissar vi ar klev vi upp i ottan for att se soluppgangen over Angkor Wat. Vi hade raknat med att spendera en heldag bland de gamla templen da vi hort innan att man skulle undvara tre dagar for att kunna se hela tempelharligheten, men det slutade med att vi akte hem efter blott fyra timmar till Lannemyrs stora fortjusning. For aven om vi tycker att det ar intressant att se temepel osv sa tror jag att vi nu har fatt en kulturell overdos.

Det var inte bara att vara kultursinnen var mattade som gjorde att vi lamnade Angkor Wat, utan aven soldyrkarna i oss kom fram. Sa gardagens eftermiddag spenderades i grannhotellets pool och det var riktigt efterlangtat.

Igar slog vi klackarna (flip-flopsen) i taket och testade pa Siem Reaps uteliv. Sjukt rolig, men svettig, utgang.

Ikvall ska vi inte svanga vara lurviga utan sitta pa en nattbuss till kuststaden Sihanoukville i cirkus nio timmar. Val dar ska vi antligen fa bada i havet och jobba pa brannan lite.

Hoppas att allt ar finemang i de lite mer kyliga breddgraderna av varlden!

Skovdefolk!

Efter att ha kommit till en tom flygplats sa nar som pa en staderska i Pakse har vi nu kommit till den betydligt mer mysiga staden Siem Reap.

Flygplatsen var som sagt tom nar vi kom dit efter en fard pa en flakmoppe (valdigt trangt med vara vaskor kan vi lova). Vi kan tacka gudarna for att Emelie hade tur i dna-lotteriet och begavades med ett superb lokalsinne, for annars hade vi aldrig varit framme. Chafforen hittade namnligen lika daligt som Emma gor i Sverigetrafiken och var pa vag at fel hall inte mindre an fyra ganger. Engelska kune han inte heller sa nar vi forklarde att vi skulle ta flyget till Siem Reap uppfattade han det som att han skulle kora oss HELA vagen till den kambodjanska staden, pa FLAKMOPPE!

Nu ar vi i vilket fall framme och har checkat in pa samma hotell som Lucas och Henrik. Idag har vi bara tagit det lugnt med mat och kortspel, och senare ikvall vantar en dansshow. Imorgon ska vi upp okristligt tidigt och se soluppgangen i Angkor Wat vilket ska vara en hojdare.

PUSS!

The tubing

Vi knappte var forst ol har i Asien under tubingen i Vang Vieng. For er som inte har lika bra koll pa Laos partyattraktioner som ni har pa Boggan sa innebar tubing att man aker pa en ring langs en flod och stannar pa en massa olika barer. Vi valde dock att halla oss pa land da vattnet var bade brunt och stromt (okej, lite fega ar vi nog ocksa).

Barerna erbjod helt andra saker an vad vi ar vana vid hemifran (mamma, vi intog inget som det stod Happy pa). Har dansades det inte bara, utan vi korde bade beerpong, limbo och smallde ballonger. Sjukt roligt!

Just nu befinner vi oss, efter manga om och men, i Pakse (sodra Laos). Vi har fatt ta bade vanlig dagsbuss och nattbuss for att na var nuvarande plats. Innan laste vi att vagarna skulle vara valdigt krokiga och att det knappt skulle existera nagon rakstracka, men sa illa kunde det inte vara tankte vi. Men det kunde det, haha. Vi tackar den person som uppfann aksjuketabletter a det djupaste.

Imorgon drar vi vidare mot Siem Reap i Kambodja dar vi ska mota upp Henrik Lannemyr och Lucas Nyqvist. Ska bli jattekul!

Manga kramar fran oss!

Luang Prabang

Har kommer den utlovade bildbomben! Bild 1: Sofie, vi har inte hittat nagon apa. Men i varsta fall kan v ta med den har elefanten hem, overvikt? Bild 2 och 3: Lilla vattenfallet. Bild 4: Batturen ut till vattenfallet, som tur ar var inte vatten dar lika bajsbrunt som i floden. Bild 5: Firande att regnperioden ar over! Bild 6: Kuong Si Bild 7: Likt Tarzan svingade sig Emelie ut i lianen. Detta gjorde aven Emma, men eftersom hennes bikinitopp fastnade i lianen valjer vi att inte publicera denna bild da detta ar en stadad familjeblogg. Bild 8: Vi vet inte om vi ser konstiga ut men folk vill ta lika kort med oss som pa vattenfallen. Bild 9: Var dusch. Anvand antal ganger: 0. Detta ar forklaringen till vart flotiga har! Bild 10: Denna dag spenderades i poolen och vi kunde for forsta gangen sola. Sa nu har vi gatt fran kritvita till bleka, TJOHO!!

Tarzan i djungeln

Just nu befinner vi oss i Laos i en ort som heter Luang Prabang. Under de tva dagar vi har varit har har vi hunnit med att se tva vattenfall, sjukt haftig upplevelse.

Orten ar valdigt mysig och en stor kontrast till Bangkok. Nu nar vi ar har sa ar det ocksa en festival i staden for att fira att regnperioden ar over, sa det smalls raketer likt nyarsafton hemma i Sverige.

Eftersom internet i Laos ar segare an SJ pa vintern sa far ni vanta pa en bildbomb. Men vi lovar er finfina bilder pa vattenfall, nar vi svingar oss i lianer och en forklaring till varfor vi jamt ser sa rotna ut! Puss och kram till er dar hemma!

Buddha to buddha

Igar morse akte fulsandalerna pa och vi borjade vi kulturtripp genom bangkok! Under dagarna som gatt har vi sett liggande buddhan, smaragdbuddhan, gyllene buddhan och alla buddhor daremellan. Med emma som tolk och emelie som gps har vi lyckats ta oss igenom bangkoks gator med bravur.

Wat Tramit - den gyllende buddhans tempel (eller hem som emma sager)

Den gyllene buddhan

Den gyllene emmisen som fatt pa sig finkostymen dagen till ara!

Efter timmar bland buddhor och tempel var humornivan inte den hogsta!

Smaragdbuddhan - for er som inte ser, dvs alla, sa ar det den som lyser.

Grand Palace

Wat Pho

Liggande buddhan. Antligen hittade vi nagon i var egen storlek da de flesta av alla har nere endast gar till hakan pa oss.

15 meter hog och 46 meter lang

Som ni ser ar vi Bangkoks blekaste turister och timmar framfor spegeln spenderas inte heller som ni kanske ser.

Ni som trodde att vi skulle testa pa bangkoks uteliv trodde fel. Vi spenderar namligen kvallarna med att spela yatzy, lasa bocker och losa suduko, da vi inte vagar lamna hotellrummet efter det blivit morkt - med andra ord ar vi rena pensionarsparet!

Imorgon fortsatter vi var resa genom att ta flyget mot Luang Prabang i Laos dar djungelmanniskorna i oss ska fram. Hoppas ni har det bra dar hemma, kul att ni kommenterar - det varmer i vara sma hjartan!

Vad är det för en dag?

Nej, det är ingen vanlig dag för det är Mammagullets födelsedag! HURRA, HURRA, HURRA!

Saknar dig mammi! Hoppas du får en toppendag och att presenterna blev bra!

PUSS!

Vi kommer inte pa nagon rubrik, men sa har ser det ut dar vi bor

10 000 meter upp i luften mar vi inte bra

Nu ar vi antligen framme i Bangkok efter en turbulent flygtur. Vi trodde att det skulle ga prima ballerina att flyga da de visade filmer som Harry Potter och Water for elephants, men tji fick vi for det.

Flygplanet skakade namligen varre an vara rumpor under ett zumpapass, och satt-pa-baltet-skylten lyste frenetiskt iaf halva flygturen. Svett och tarar blandades, och den kara spypasen akte fram. Stor eloge anda till piloten, det ar inte manga som lyckas pricka in alla luftgropar och askvader under en och samma resa!
Taxiresan till hotellet gick iaf smartfritt. Vi akte med gulligaste gubben som vi inte forstod mycket av da thailish ar mer obegripligt an svenglish. Han rabblade i vilket fall Thailands kungar pa ett lopande band och pratade mycket om nagot "flaaaatiiin" som vi fortfarande inte kommit fram till vad han menade.
Hoppas att allt ar toppen i Sverige!

Adios amigos

Nu sticker vi mot varmare breddgrader, närmare bestämt Asien.

För er som är intresserade över hur våran rutt kommer se ut så kommer vi landa i Bangkok och sedan, i tur och ordning, besöka Laos, Kambodja, Vietnam, Bali och Malaysia innan vi återigen befinner oss på thailändska marker. Hem kommer vi den 19e december, precis i tid för att köpa klappar och infinna julruschen!

Vi är lite småoroliga och pirriga inför resan men det kommer bli hur bra som helst. För att citera en fin vän:

"Men ni kommer inte bli kidnappade! Ni kommer ha det jättebra! Emelie har lokalsinnet och Emma har engelskan, det kan ju inte gå fel!"

Vi ska försöka att uppdatera så ofta vi kan! Ha det nu så bra i kalla Sverige (hehehe) kära vänner!

Puss och kram, solskensbarn

The last supper

Ikväll firade vi MollanMus eftersom den granna tösajäkeln fyllt system och därmed fått tillåtelse att bära de turkosa kassarna på armen.

Julia bjöd på jättegod mat (om man ändå hade besuttit de matlagningskunskaperna) och vi åt tills vi storknade. Hej hej beachformen!

Vi drog oss hem rätt tidigt eftersom vi ville hänga lite med våra kära familjer innan vi nu ska åka iväg. En helmysig och underbar kväll med världens bästa!

EN DAG KVAR!

Trots att jag reducerat antal klänningar från 11 stycken till sex så undrar jag fortfarande hur jag ska få plats med det här...

i den här...

??

Tips, någon?!

Lite mer men-vad-tusan-kuriosa: Eftersom jag har klippkort på Vårdcentralen var jag där igår igen. Det konstaterades att jag har bihåleinflammation (YIPPI-KAY-YEY!) och jag fick punga ut med hela 428 kronor för kalaset. Som hittat.

Herregud, vi åker om ett dygn! ETT DYGN! Det riktigt pirrar i magen!

Saker att sakna

Den här resan ska verkligen bli hur rolig och underbar som helst. Men det finns trots allt en hel del vi kommer längta hem till när vi står där på flygplatsen i Bangkok den 19e december. Familjen, att dricka te, finaste vännerna, att bära raggsockar, hockey, att baka och Sverige i allmänhet är exempel på det.

Här kommer en liten film med det bästa från Svea Rike.

Löv is in the air

Ready for take off

Alldeles strax ska jag, mamma, pappa, kusiner, kompisar, morbror, moster och allt däremellan bege oss till Jönköping för att se hockey. Jag kommer lätt att vara snyggast i Kinnarps Arena med min Timråtröja!

Tidigare idag letade jag rätt på min reseförsäkring som jag av någon konstig anledning försummat, packade lite smått och försökte även få mitt Ica-kort att fungera. Det sistnämnda höll jag på med i säkert en timme innan jag ringde upp stället och frågade vad jag gjorde för fel. Damen i luren suckade och berättade en aning irriterat att jag lyckats sinka kortet.

Aouch.

Jag är, precis som min söta bror brukar säga, totalt tekniskt efterbliven.

Som tur var besatt telefondamen återupplivningskrafter och lyckades få liv i mitt kort igen. Slutet gott, allting gott.

Onsdagsmys

Fina töser + kakor = bästa onsdagskombon!

Körkortsmannen

I måndags tog Maxxie det stora klivet ut i vuxentrafiken då han bytte den gamla id-brickan mot körkort. Så duktig så! Medan han cruisade runt i en hyrbil från Statoil passade jag på att shoppa lite med de båda hockeyfrugorna Linda och Malin. Ut till Birsta for vi och störst attraktionskraft på plånkan hade apoteket och glassbaren. Ingen större skräll, med andra ord.

I körkortspresent fick lillemannen en skjorta som satt som ett smäck. I gengäld passade visade han upp sina dolda matkunskaper i form av korv stroganoff. Nam nam nam.

Igår morse hade Max träning och jag passade på att spendera en hel del Carl von Linné på saker jag har köpförbud på: höstkläder. Bland annat fick den här lilla mössan åka med i shoppingbagen med förklaringen att jag faktiskt inte vill frysa om öronen när jag kommer hem från Thailandet. Jag är hopplös.

För att stilla samvetet en aning köpte jag ett par vansinnigt fula sandaler som jag har tänkt att traska runt i när jag befinner mig på andra sidan jordklotet. De är så jäkla ugly att jag inte tänker visa dem på bild här i bloggen med risk för att ni ska tappa hakan i tangentbordet av smaklös chock.

Efter att ha krigat med samvetet ett tag gick jag vidare till Sundsvalls mysigaste inredningsbutik. SÅHÄR VILL JAG BO! Hanna, tror du vi kan fixa det?

När brorsan hade tränat klart firade vi att han hade tagit körkort med en åktur upp på berget, men även att det var kanelbullens dag. Tyvärr var det slut på just kanelbullar, dagen till ära, så vi fick nöja oss med krämbullar istället.

Efter att ha glott på en ny favoritserie var det derbydags där Modo, tyvärr, drog det längsta strået. Men Timrå tar nya tag, för redan imorgon är det match mot HV där jag och halva släkten kommer sitta bänkade.

Mot Skövde

Jag sitter just nu på tåget hem mot de lite mer bonniga trakterna av Sverige. Jag har redan läst ut min bok och tre tidningar, besökt bistron ett antal gånger, snutit näsan så grovt att alla i vagnen flyr mig som pesten när jag går förbi och lagt skumma ord mot alla motståndare på wordfeud. Jag är så sysslolös att det mest spännande för tillfället är att titta ut genom fönstret. Underhållningsvärde noll. Ett samtal från någon som vill prata bort några minuter, timmar eller dygn välkomnas med öppna armar!

/emma

This is Sundsvall

Efter nio timmar med kronisk träsmak i arslet var jag så äntligen framme i Sundsvall. Max mötte upp mig och introducerade några av sina norrländska kompisar för mig. Vi intog Olearys för att lugna magen lite och fortsatte sedan hem till ytterligare ett par homiesar för en omgång sällskapspel. Jag och min nyfunna bundsförvant Mallanbrallan tog hem förstapriset i den sista omgången, och jag måste erkänna att det var en riktig utklassningsseger. Hur trevlig och rolig kväll som helst!

Sundsvall är för övrigt en helmysig stad! Närheten till vatten, alla gamla byggnader och alla charmerande norrlänningar är ett koncept som inte kan gå fel. Om man bara bortser från de hemska drakarna (?) som någon poltiker utan smak har placerat ut lite här och var över staden så skulle jag faktiskt beskriva orten som fantastico.
Hade!

Jag tycker om er!

Med en promillehalt på noll hade jag en väldigt fin kväll igår, trots en del jobbiga avsked. Vi gjorde det vi är bäst på - fuldansa -, och kände oss lite som revolutionärer i denna sexig-dans-dominerade värld. En kille blev så till sig att han undrade om vi inte kunde bli hans flickvänner, alla tre. Detta avböjde vi dock vänligt men bestämt. Nog för att vi delar på nästan allt, men pojkvänner är något vi i alla fall ska försöka ha för oss själva.

Nu har jag bråttom för 09.47 går mitt tåg upp till bruuschan, och jag har min vana trogen inte packat klart än. Smell ya!

Too school for cool

Nu har jag bockat av ytterligare en sak på att-göra-listan innan vi åker. Jag har sökt utbildning inför vårterminen 2012, vuxenpoäng! Om ni tolkade bilden rätt så ska jag inte bli brandman, florist eller byggnadsarbetare utan ska sätta mina fötter, fingrar, hjärna och hjärta på den här utbildningen: Ämneslärarprogrammet med inrikting mot arbete i gymnasieskolan, Svenska, religion 300hp Dagtid, Helfart (100%), Göteborgs Universitet, Göteborg.

Jag kommer gå över lik för att få alla kiddos att sluta särskriva, be aware.