Sär skriver

Igår när jag lunchade åt jag enligt menyn fläsk filé med gorgonzola sås, och idag när jag öppnade tidningen fick jag se denna annons..

Man lyckas inte bara med att särskriva en gång utan TVÅ i en och samma annons! Särskrivshataren och den blivande svenskaläraren i mig får en panikattack och bryter samman ett slag. Har man ingen som läser igenom möget innan det publiceras och hamnar i 50 000 människors händer? Eller varför inte pröva google om man är osäker? All cred ändå till annonsören att ordet höstnyheter åtminstone blev rätt.

Alla har vi våra småsaker som vi stör oss till tusen på, och särskrivning är min svaga punkt. Men det är inte bara det att jag blir irriterad när jag ser att ett ord har delats upp i två delar, utan saker och ting kan faktiskt få en helt annan betydelse om det särskrivs. Ta bara Kassaarbetare sökes, som blir kassa arbetare sökes. Det känns ju inte jättelatjo att söka till det jobbet, eller hur?! Eller som min rubrik; den handlar minnsann inte om särskrivning utan om ett sär som skriver (vilket i och för sig är delvis sant), men ni ser hur galet det kan bli. Så snälla, SNÄLLA alla journalister/restaurangägare/annonsörer/webbbutiksägare, när vi skriver något som når den stora massan kan vi väl försöka få det rätt? Så slipper jag ligga och vända mig i graven när den tiden är kommen. 

Så. Nu har jag fått ur mig lite svenskabitterhet. Skön..t.

/Emma  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0